Ring-Biljart Spel instructie
Ring-biljart
wordt het best gespeeld met twee spelers. Ieder speler
start met 15 rode of gele/groene ringen binnen de cirkel.
(14 ringen op de Kaketoe Homas versie). Het doel
is om alle eigen kleur ringen in één van de vier
pockets te spelen. De eerste speler die alle 15 ringen
van tafel speelt is de winaar.
Voorbereiding
(ringen opstellen):
Aan het begin van de partij worden alle 15 rode en 15
gele/groene ringen in de ronde ring, in twee kringen, om
en om opgesteld volgens onderstaande afbeelding. De
buitenste ring op de ronde lijn.
In de Homas uitvoering worden de ringen in eerste
instantie op de gekleurde ring afbeeldingen gelegd en de
overige op de ringlijn.
Men spreekt af uit hoeveel partijen de wedstrijd zal
bestaan.
De eerste partij wordt er getost om wie er moet starten.
iedere volgende partij wisselt wie er moet beginnen.
Het
Spel spelen:
Iedere
speler heeft een eigen stootring welke alleen op de tafel
komt tijdens de beurt van de speler. Na de stoot wordt de
stootring van tafel genomen of weer op de stootlijn
gelegd indien er nogmaals mag worden gestoten.
De stootring wordt, voor iedere stoot, naar keuze
geplaats op de horizontale stootlijn waarbij de lijn door
de ring heen te zien is. Ook mag de stootring op één
van de twee rondjes die aan het uiteinde van de
horizontale lijn zitten geplaatst worden.
Op de tekening
is de groene lijn de stootlijn.
|
|
Als de speler aan de beurt is, moet de
stootring tegen een ring van de eigen kleur gestoten
worden. Hierbij is het doel om steeds de eigen gekleurde
ringen in één van de gaten te spelen danwel om
strategische posities te verwerven. Welke eigen gekleurde
ring(en) in de pocket(s) komen is niet van belang. Dit
hoeft dus niet perse de aangestoten ring te zijn. Voor
elke eigen gekleurde ring die in de pocket verdwijnt mag
er nogmaals gestoten worden. Verdwijnen er tegelijk met
één stoot twee ringen dan mag men dus nog tweemaal
stoten.
Voor elke stoot wordt de stootring weer terug geplaatst
op de horizontale lijn of de twee rondjes.
De beurt gaat
naar de ander wanneer: |
|
Er als eerste
met de stootring een ring van de tegenstander
kleur geraakt wordt. + 1 strafpunt* |
|
Er geen eigen
gekleurde ring in de pocket verdwijnt. |
|
Er een ring van
de andere kleur in de pocket verdwijnt. |
|
De stootring in
de pocket verdwijnt + 1 strafpunt* |
|
Een van de
ringen van de speeltafel af vliegt (moet terug in
de midden cirkel geplaatst worden) + 1 strafpunt* |
|
Een ring met de
handen wordt aangeraakt (uitgezonderd de
stootring voor het plaatsen op de afstoot lijn).
De aangeraakte ring moet zo goed mogelijk
teruggeplaast worden indien. deze is verschoven. |
|
Er een ring
niet meer plat op tafel ligt. Eén half op de
ander, rechtop tegen de kant, enzovoort. De
verkeerd liggende ring moet terug in de
middencirkel geplaatst worden. |
|
Er gekozen
wordt om een beurt over te slaan teneinde
'moeilijk liggende ringen' opnieuw te kunnen
opstellen. |
* Een
strafpunt betekent het terug op tafel brengen van een
extra ring van de eigen kleur. Dit extra bovenop de ring
of ringen die tijdens de stoot in de pocket of van tafel
verdwenen. Als er tijdens een stoot een kleur van de
ander weggespeeld wordt, komt deze niet terug op tafel.
Bijvoorbeeld: Men stoot een eigen kleur ring en de
stootring in de pocket. De ingestoten eigen kleur ring en
een extra eigen kleur ring komen terug op tafel in de
midden cirkel.
Indien er nog geen ringen in de pocket zitten van de
kleur die terug op tafel moet komen, dan wordt de straf
"kwijtgescholden".
Ringen die teruggeplaatst worden, moeten altijd in de
middencirkel geplaatst worden. De tegenstander bepaald de
positie van de ring(en) in de cirkel. De ringen mogen
hierbij niet tegen andere ringen aangelegd worden.
De eerste die al zijn of haar ringen weggespeeld heeft,
is de winnaar van de partij.
Er mag niet achteruit gestoten worden. Ofwel de keu mag
niet verder gedraaid worden dan evenwijdig aan de
horizontale stootlijn
zie afbeelding. Ringen die direct worden aangestoten
mogen daarbij niet achterwaarts bewegen. Met direct wordt
bedoeld: Niet via een kaatsing op een wand of andere
ring.
Indien eigen ringen in een positie liggen waarbij ze niet
voorwaarts gespeeld kunnen worden. Ofwel op of voor de
eigen stootlijn, dan mogen deze in de middencirkel terug
geplaatst worden middels een beurt overslaan. Eén beurt
overslaan per 1 ring terug plaatsen. De terug plaats
positie in de midden cirkel wordt door de tegenstander
bepaald.
A.U.B. voor het opruimen de ringen natellen.
15 rode en 15 gele en 4 stootringen op de klassieke
versie.
14 rode en 14 groene en 2 stootringen op de Homas versie.
|